piątek, 14 grudnia 2012

Deser dla sycylijskiego detektywa/Dessert for a Sicilian superintendent



Ostatnie dwa dni przesiedziałam w domu. Niespecjalnie tego żałuję, ominęła mnie śnieżyca za oknem, naoglądałam się głupich programów telewizyjnych (nigdy więcej w życiu) oraz nadrobiłam zaległości w lekturze. Między innymi pierwszy kryminał autorstwa Andrea Camilleri „Pies z terakoty” o komisarzu Montalbano. Nie tylko doskonała lektura na nudny i ponury grudniowy dzień, gdyż przenosimy się na słoneczną Italię, ale też fajne źródło inspiracji kulinarnych. Włoski styl życia obejmuje przecież przyjemności z jedzenia, co nie przeszkadza komisarzowi rozwiązać zagadkowe morderstwo sprzed lat i niejako przy okazji rozprawić się z mafią. Co zjada komisarz dzięki nieocenionym talentom kulinarnym swojej gospodyni? W tym tomie między innymi makaron z pomidorami, bazylią, oliwą i czarnymi oliwkami, sardele z cebulą i octem, gotowane kalmary (oj, oddałabym za nie aktualnie duszę:), cytrynową granitę, wg prostej receptury „jeden, dwa, cztery: jedna szklanka soku z cytryny, 2 szklanki cukru i 4 szklanki wody”, lasagnę oraz sos z mątwy z lebiodką (mniam, mniam). Czysta przyjemność. Swoją drogą seria o Montalbano to dobry pomysł choinkowy dla czytających panów… 

A tymczasem ciasto zainspirowane lekturą - na samym wstępie książki komisarz przed ważnym spotkaniem z mafiosem pochłania całe ciasto z winogronami, nawet nie czując jego smaku:) Mam nadzieję, że jeśli skorzystacie z tego przepisu, na pewno poczujecie ten fajny smak upalnego lata:)


Składniki na ciasto: 

Szklanka mąki 
Szczypta soli 
5 łyżek cukru pudru 
10 dag masła 

Składniki na krem: 

4 cytryny 
3 jajka 
Szklanka cukru 
6 łyżek zimnego masła 

Składniki na galaretkę: 

Łyżka żelatyny 
Winogrona 
½ butelki wytrawnego wina białego 
Sok z ½ cytryny 
½ szklanki cukru 

Jak to zrobić?
  1. Z podanych składników sporządzamy ciasto, formujemy kulkę, chłodzimy ok. pól godziny, następnie smarujemy formę, posypujemy mąką i pieczemy ciasto 20 – 25 minut w 180 stopniach. 
  2. Cytryny czyścimy, ocieramy skórkę i wyciskamy sok 
  3. Jaja mieszamy z cukrem, sokiem, skórką cytrynową i posiekanym masłem. 
  4. Umieszczamy w misce nad garnkiem z gotującą się wodą, mieszamy do zgęstnienia. Studzimy i chłodzimy w lodówce. 
  5. Żelatynę rozpuszczamy w odrobinie ciepłej wody. 
  6. Wino z cukrem i sokiem z cytryny i cukrem podgrzewamy, aż cukier się rozpuści. 
  7. Dodajemy żelatynę, mieszamy i studzimy. 
  8. Krem wykładamy na spód ciasta, dekorujemy winogronami, zalewamy tężejącą galaretką. Chłodzimy. 
Przepis pochodzi z „Moje gotowanie” 9/12


I spent the last 2 days at home. I do not regret it, I didn’t have to go to work in a snowstorm and I watched so many stupid TV shows (never again) and read some books. For example the first crime story by Andrea Camilleri ‘Terracotta dog’ about detective superintendent Montalbano. Not only a good lecture for a boring December day as we spend time in the sunny Sicily but a nice source of inspirations for cooking. Italian lifestyle is also a pleasure from eating which does not bother to solve mystery of a murder that happened many years ago and to have it out with mafia. What did the superintendent eat thanks to the talents of his housekeeper? In this volume inter alias pasta with tomatoes, basil, olive oil and black olives, anchovies with onion and vinegar, cooked calamari, lemon granite according to this simple recipe ‘one, two, four: one glass of lemon juice, 2 glasses of sugar, 4 glasses of water’, lasagna and octopus sauce with pigweed. Pure pleasure. Anyway the series seem to be a good Christmas gift for men who happen to read books.

And in the meantime – a cake inspired by the lecture – just on the beginning of the book the superintendent eats a whole grape cake, not even knowing what was its taste. I hope if you use this recipe, you will feel like during a hot summer:)

Ingredients for the cake: 

A cup of flour 
A pinch of salt 
5 spoons of icing sugar 
100 grams of butter 

Ingredients for the cream: 

4 lemons 
3 eggs 
A cup of sugar 
6 spoons of cold butter 

Ingredients for the wine jelly: 

A spoon of gelatine 
Grapes 
½ glass of dry white wine 
juice from ½ lemon 
½ glass of sugar 

How to make it? 

  1. Prepare the cake from the above mentioned ingredients, form a ball, put into a fridge for app. half an hour, butter the form, cover with little flour, bake app. 20-25 minutes in 180 Celsius degrees. 
  2. Clean the lemons, grate the peel and squeeze the juice. 
  3. Mix the eggs with sugar, juice, peel and chopped butter. 
  4. Put in a pot over a pan with boiling water, mix until it thickens. Cool it down. 
  5. Dissolve the gelatin in some hot water, 
  6. Boil the wine with lemon juice and sugar, until the sugar melts. 
  7. Add gelatin, mix and let it cool. 
  8. Put the cream over the baked cake, decorate with grapes and cover with setting jelly. Cool again. 

The recipe comes from ‘My cooking’ 9/12


19 komentarzy:

  1. Ale w telewizji są też mądre programy...
    Ciasto chętnie bym spróbowała!

    OdpowiedzUsuń
  2. ale nie w godzinach najwidoczniej dla osób niepracujących:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ma to jak lato w środku zimy:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Na ciasto z galaretką zawsze jest ochota, może by tak zrobić na niedzielę...

    OdpowiedzUsuń
  5. krem pod galaretką - bardzo intrygujące zestawienie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Questo dessert mi stuzzica!!
    Felice fine settimana a te...ciao

    OdpowiedzUsuń
  7. Oh I really like that wine jelly top! Sounds like a very delicious and refreshing cake!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ola, that is a lovely cake! I like the topping, it is so pretty!

    OdpowiedzUsuń
  9. ten krem jest najsmaczniejszy:)

    OdpowiedzUsuń
  10. A very summery cake indeed ! It looks pretty delicious as well :D A slice or two of this will certainly drives away some of your winter blues ! lol

    OdpowiedzUsuń
  11. ja juz nie ogladalam telewizji z dobre pol roku i troche nie moge sie doczekac az pojade do Polski i dane mi bedzie zerknac na jakis glupkowaty serial albo program. ale fakt oferta telewizyjna szybko sie nudzi i potem czlowiek ma oferte na cos naprawde inteligentnego!

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie tez często książki inspirują kulinarnie!;) Świetny ten deser!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda bardzo apetycznie:)
    Zazdroszczę nadrabiania zaległości książkowych, mnie wciąż brakuje czasu na wszystko...

    OdpowiedzUsuń
  14. http://www.vatinam.net
    Have a nice and lovely blog dear, please visit me...

    OdpowiedzUsuń
  15. Hi Ola, this cake look superb. Love the jelly topping. Excellent!

    Have a nice week ahead.

    OdpowiedzUsuń
  16. Lovely cake Ola and the jelly topping makes a difference!

    OdpowiedzUsuń
  17. Un felice Natale e uno strepitoso fine 2012 a Te e ai tuoi cari!!

    OdpowiedzUsuń