niedziela, 14 stycznia 2018

3 najlepsze książki kucharskie 2017 roku/3 best cookbooks for 2017



Mój ranking książek kucharskich 2017 dotyczy trzech pozycji, które wszystkie trafiły do mnie pod koniec roku. Zaczynamy?

1. kpt Piotr Kasperaszek "Moja grecka kuchnia"

Wspominałam już o tej pozycji w poprzednim poście (tu). Książek o kuchni greckiej mam co najmniej kilka w swojej szafie. Czym wyróżnia się "Moja grecka kuchnia"? Po pierwsze, jest ładnie zrobiona, wydanie albumowe, gruba oprawa, estetyczne zdjęcia potraw, jako ciekawy dodatek zdjęcia autorstwa Kapitana z różnych Wysp greckich, które z przyjemnością poddałam analizie:) Po drugie, oprócz oczywistej greckiej klasyki (musaka, saganaki, pasitsio) znalazłam tu kilka nowych pozycji, a wśród nich melomakarona - tradycyjne ciasteczka na Boże Narodzenie, jak też dwa ciekawe przepisy na duszoną cielęcinę. Wydaje mi się jednak, że nie jest to książka kucharska dla zupełnie początkujących - przepisy nie są zbyt dokładne w sensie procedury wykonania, wymagają już pewnego doświadczenia. Po trzecie, są to przepisy do wykonania a nie tylko przeczytania i obejrzenia zdjęć. Zaletą jest też dużo ciekawostek - podoba mi się mapa Grecji z zaznaczonymi produktami lokalnymi do wypróbowania. Można poczytać o uozo, retsinie czy diecie śródziemnomorskiej. Jak sam autor wspominał, kluczem do kuchni greckiej jest prostota przepisów i wysokiej jakości składniki. Dlatego część przepisów przeczytać sobie można, ale najlepiej będą jednak smakowały na wymarzonych greckich wakacjach, np. smażone świeże kalmary versus krążki kalmarowe spoczywające w marketowych zamrażalkach.

2. Olia Herkules "Kaukazis"

W przeciwieństwie do poprzedniej książki, praktyczności tej pozycji nie mogę się dopatrzeć. Nie mam dostępu do tych przypraw, specjalnego rodzaju śliwek czy pieca do wypieku kaukaskich przysmaków. Za to jest co przeczytać. Nie lubię ksiąg kucharskich z samymi przepisami, wolę, by towarzyszyła temu jakaś opowieść, a tak w "Kaukazis" właśnie jest. Do każdej opowieści przypisane są jeszcze adekwatne i egzotyczne dla nas zdjęcia. Słowem książka bardziej dla doznań estetycznych niż do wykorzystania w praktyce, choć oczywiście być może znajdę tam jednak jakieś przepisy bez specjalnej strategii zakupowej. Przed dzisiejszym postem przejrzałam książkę jeszcze raz i nawet 2-3 realne i wykonalne receptury przy kartkowaniu się znalazły. Słowem, głównie dla radowania oczu i ducha, jak to bywa z albumami.

3. Ottolenghi, Goh "Słodko"

Moja miłość do receptur Ottolenghi zaczęła się oczywiście od "Jerozolimy". Przygotowując pierwsze potrawy z Jego książki moje kubki smakowe doznały podobnego olśnienia jak w przypadku pierwszego kontaktu z kuchnią tajską. "Słodko" jest definitywnie najlepszą dla mnie z przedstawianych dziś w pośćcie książek. Świetne historie, masa przepisów. Przeglądając "Słodko" chciałoby się mieć dom pachnący tymi wszystkimi ciastami, gdzie wszyscy są uśmiechnięci, bywają goście częściej niż raz do roku i jeszcze w dodatku jest czysto i dzieci nie chorują. Słowem do wyobrażania sobie idealnego domu podczas lektury:) Obecnie skupiam się głównie na pierwszym rozdziale o ciasteczkach i herbatniczkach, na nadchodzący sezon letni zaś upatrzyłam sobie kilka przepisów na lody.

Podzielcie się proszę swoimi odkryciami odnośnie książek kucharskich w ostatnich czasach. Czy coś ciekawego wpadło Wam w ręce?



Today I would like to share with you my ranking of the best cook books for 2017.

1. capitain Piotr Kasperaszek 'My Greek cooking'

This book is in Polish only. Those who know me know also about my obsession about Greece, Greek cooking included. So, obviously I have some books about Greek cooking in my home library. Actually I like this book as it is not only nicely published but it is also pratical. You can find here some Greek classic like moussaka, saganaki, pastitzio but also some new recipes that I would love to try out. I alerady tried excellent octopus salad (here). On my 'to do' list are 2 types of veal stew, and Greek Christmas cookies called melomakarana. You can find also here some interesting text to read about uozo, retisina or Greek diet. I like also a map of Greece with local food market on it.

2. Olia Hercules 'Caucasis'

This book is actually more for reading and admiring than for cooking. It is not so practical for me as I do not have access to special type of plums or herbs available only in that part of the World. Why I like it? There is a lot of reading - each recipe is accompanied with an interesting story behind it. Also beatiful pictures, a kind of exotic to me. I checked this book once again before reviewing it today and I found like several recipes that I could cook without special shopping strategy. Therefore 'Caucasis' is more for your eyes and soul.

3. Ottolenghi, Goh 'Sweet'

I am big fan of Ottolenghi from the time I first tried out some recipes from "Jerusalem". A cooking haven opened to me like when I first time tried Thai food. From this time as soon as a new book is published I always buy it. This is definietly the best book out of the 3 reviewed today as it is both practical and interesting to read. Each recipe is also accompanied with an introducting story. It is like a dream about a perfect home with loving kids and husband, open for guests and with an oven always filled in with new cakes or cookies. Currently I am studing cookies recipes but I also noticed some ice cream recipes which I would love to try out in summer.

What cook books would you like to recommend? Have you discovered anything new and interesting?

22 komentarze:

  1. I love cookbooks! I have too many of them LOL!

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam książki kucharskie, to zawsze źródło super inspiracji :)

    OdpowiedzUsuń
  3. I need to pick up a copy of Sweet! Ottolenghi has such amazing recipes. I'm trying not to buy any new cookbooks, but this can be an exception :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. it is worth it! Make the exception, he is really good at what he is doing!

      Usuń
  4. nie czytam takich książek wolę kanały o gotowaniu na jutubie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow! You are an amazing cook. I just looked at all your photos of your recipes and the food you've made. If you see the way I eat you'd be so surprised and shocked. I don't eat junk food everyday but the things I make are so simple, they don't even really count as cooking!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja lubię książki Mariety Mareckiej,no i kocham Jamiego ☺

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię książki kucharskie, choć zwykle korzystam z internetowych źródeł inspiracji ;D Z tych propozycji bardzo podoba mi się "Słodko" - ma śliczną okładkę no i w końcu to książka o słodkościach, czyli tym co lubię najbardziej :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta pierwsza książka mnie zainteresowała, rozejrzę się za nią :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kurdę moja grecka kuchnia wydaje się na prawdę być bardzo w moim guście!

    OdpowiedzUsuń
  10. póki co uzbroiłam się tylko w "Kaukasis", oj ma coś w sobie ta książka choć chyba wolałam "Mamuszkę "

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam książkę "Słodko" :) jeszcze nic z niej nie robiłam ale i tak mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Very nice cookbooks, sadly I don't understand Polish, but I do speak and understand Hungarian which I was lucky to be able to check some great recipes!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Except of the Greek cook book they are all in Engllish also, I believe

      Usuń
  13. Sweet is definitely on my wish list! Thanks for the reminder!!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Przydały by mi się bo mam braki w książkach kulinarnych.
    Obserwuje i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajne książki, nigdy takich za wiele :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przydałaby mi się dobra książka kucharska ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kupiłabym jakąś książkę kucharską, bo nie mam żadnej.
    Zawsze to jakaś odmiana w kuchni by była ;)

    OdpowiedzUsuń