poniedziałek, 1 stycznia 2018

Grecka sałata z ośmiornicy/Greek octopus salad



Kilka miesięcy temu udało mi się wygrać w konkursie na Instagramie "Moją grecką kuchnię" autorstwa kapitana Piotra Kasperaszka. Dziś jednak nie o książce (o niej napiszę oddzielnie), ale przepis jak najbardziej z książki - sałatka z ośmiornicy z moimi modyfikacjami (jak zapamiętałam smak z wakacji).

Nie planuję nikogo zachęcać do spróbowania-albo się je owoce morza, albo nie, ale myślę, że tym, którzy takie smaki lubią, na pewno przypadnie do gustu, tym bardziej, że kupić obecnie w Polsce ośmiornice to nie jest już wielka mecyja, wystarczy udać się do jednej z sieciówek, które są na każdym rogu i zajrzeć do zamrażalnika (i koniecznie powąchać, gdyż ze świeżością jest niestety różnie). Przepis zaleca lekkie osolenie wody, w której się gotuje ośmiornicę, ja bym z tego zrezygnowała, ona naprawdę jest słona sama w sobie, łatwo przeholować.

Sama jadłam podobną sałatkę pierwszy raz latem 2017 roku na Milos i zakochałam się w tym wydaniu ośmiornicy. Więcej o tym, gdzie można w Grecji spróbować dobrej sałatki z ośmiornicy przeczytacie na moim drugim blogu (klik).


Składniki:

1 duża ośmiornica
3-4 liście laurowe
sól, pieprz
ziele angielskie
oliwa
ocet winny lub balsamiczny
cytryna
ew. kapary i natka pietruszki

Jak to zrobić?
  1. Rozmrażamy ośmiornicę.
  2. Gotujemy ją w wodzie z liśćmi laurowymi, kilkoma ziarnami pieprzu i ziela angielskiego (gotujemy do miękkości, powinno to zająć ok 1 godz. na każdy kg ośmiornicy, a przy mrożonej krócej).
  3. Wyjmujemy, przepłukujemy i kroimy w plasterki.
  4. Polewamy oliwą i octem, ew. sokiem z cytryny i podajemy z kaparami i natką pietruszki.




In 2017 I won in an Insagram competition a book by a Polish capitain Piotr Kasperaszek on Greek cooking. This post is not about the book but about a recipe I have chosen and made from this book. This is an octopus salad. My intention is not to persuade anybody to eat octopus. It happens somehow that or you love sea food or you hate it. But if you do - try this very easy salad. I ate this salad first time last summer on my Greek holidays on Milos (you can read about it here - click) and I fell in love with this flavour. If you wish to try something new and easy-this is just for you.

Ingredients:

1 big octopus
3-4 bay leafs
salt & pepper
allspice
olive oil
vinegar or balsamic vinegar
lemon
capers and parsley leafs (optionally)

Method:
  1. Defrost octopus.
  2. Cook it with bay leafs, some peppercorns and allspice (generally 1 hour cooking per 1 kilo octopus or less if it is frozen).
  3. Cut octopus into slices.
  4. Add oil and vinegar (and lemon juice if you wish), decorate with capers and parsley.

13 komentarzy:

  1. Nieźle zaczynasz rok!na bogato!:-)a tak serio nigdy nie jadłam ośmiornicy w sałatce,apetyczna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha, Szczęśliwego Nowego Roku ☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam taką ośmiornicę, choć nie znam wersji greckiej tylko chorwacką ;)) Nigdy jeszcze sama jej nie przyżądzałam, pora spróbować! Pozdrawiam noworocznie ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie dziwi mnie to, że mają podobne przepisy:)))

      Usuń
  4. Owoce morza to nie mój klimat ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. oj nie jadłam nigdy ośmiornicy:D

    OdpowiedzUsuń
  6. How unusual! I am not had octopus before.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jadłam nigdy ośmiornicy. Coś nie mogę się przełamać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jadłam jeszcze ośmiornicy ale ta Twoja apetycznie wygląda w tej sałatce :)

    OdpowiedzUsuń
  9. właściwie nie, owoce morza to totalnie nie moje smaki :D
    Ale Grecy mają inne, pyszne rzeczy.. <3 chałwa i te sprawy :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakoś nie mogę przekonać sie do owoców morza....

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja podobnie jak Ula, nie mogę się przekonać. Zjem bo zjem, ale nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Such a lovely Octopus, salad, and easy to make it! I will visit our fresh fish market to get some octopus to try to make this!

    OdpowiedzUsuń