środa, 23 października 2013

Sałatka szuba w białoruskim wydaniu/Shuba salad in a Bielorussian manner


Czy lubicie poznawać smaki kuchni innych państw? Ja bardzo. O kuchni białoruskiej miałam dotychczas blade pojęcie. Co prawda zdarzyło mi się prawie dekadę temu być kilka dni w Mińsku, ale żywiliśmy się głównie bazując na śniadaniach i obiadach hotelowych. Znam kuchnię rosyjską i ukraińską, więc aby poznać kuchnię naszego sąsiada sięgnęłam po "Kresowy tygiel kulinarny - Kuchnia białoruska" autorstwa Andrzeja Fiedoruka. 

Kuchnia białoruska według mnie daleko nie odbiega od tego, co można zjeść chociażby we Lwowie. Jej podstawą są ziemniaki, sami Białorusini mówią na siebie "bulbasznicy" a to od słowa "bulba" czyli ziemniak. Kuchnia prostych składników, ale jak to bywa, gdy ma się do wykorzystania proste składniki, trzeba się nieźle narobić by powstało z tego coś smacznego - te wszystkie pierożki, baby ziemniaczane, placuszki, oładki, kulebiaki czy różnorodne barszcze są dość czasochłonne. Żałuję srodze, że nie mogę wypróbować wielu przepisów z tej ciekawej książki, gdyż z Młodym w domu nie czas na zagniatanie ciasta na pierogi. Odsuwam to zatem w czasie, ale wiem, że do książki wrócę, gdyż zaczyna się taka pora roku, że zawarte tam przepisy na treściwe czy też mączne potrawy, są warte grzechu. 

Dziś podaję za książką przepis na białoruską sałatkę szuba. Jadłam ją już w różnych wersjach na Wschodzie, prawie z reguły z majonezem. W takiej zresztą wersji potrawa na wyraźne naleganie mojego Męża trafia na nasz stół wigilijny:) Zaskoczył mnie zatem bogaty smak sosu w sałatce. Pominęłam tylko warstwę z gotowanego mięsa, gdyż uważam, że nie jest tu konieczna. 

Składniki na sałatkę: 

5 ziemniaków 
2 jajka 
1 jabłko 
1 ogórek kwaszony 
3 płaty śledziowe wymoczone 
2 buraki 

Składniki na sos: 

1/2 szklanka śmietany 
1 łyżka stołowa tartego chrzanu 
1 łyżeczka octu 3% 
1 łyżeczka musztardy 
posiekana natka pietruszki 

Jak to zrobić? 
  1. Oddzielnie ugotować ziemniaki i buraki oraz jajka. 
  2. Obrane ziemianki i jajka posiekać, buraki zetrzeć na tarce. 
  3. Wszystkie pozostałe składniki sałatki pokroić wg upodobania. 
  4. Układać w salaterce warstwami. 
  5. Na koniec zmiksować składniki sosu i polać sałatkę. 





Do you like to discover flavours of a foreign country? I do. But about Byelorussia - our neighbor's - dishes I didn't know much. As a matter of fact I was there once like a decade ago in Minsk (the capital) but we ate mostly in hotel restaurant. I know Russian and Ukrainian cooking so to find out something about Byelorussians way of cooking I read "Borderland melting pot - Byelorussia cooking" by Andrzej Fiedoruk. 

According to me Byelorussians cooking is not far away from what you can eat let's say in Lviv in Ukraine. Its basis are potatoes. It's a cooking of simple ingredients but if you use such you have to work a lot to prepare something tasty - all this dumplings, potato cakes, pancakes and different soups are very time - consuming. I can only regret that I cannot try out more of the recipes but if you have a little son home no time for dumplings:) I need to postpone it but I am sure I am going to come back to the book and its recipes. 

Today I would like to present a recipe for Byelorussian shuba salad. I ate different versions of this salad being in the East, almost always with mayonnaise. In this version we eat it also for Christmas upon a request of my husband. I was therefore surprised by the richness of flavours of the sauce. I skipped only a meat layer which I think is not necessary here. 

Ingredients for the salad: 

5 potatoes 
2 eggs 
1 apple 
1 dill pickle 
3 ready herring fillets 
2 beetroots 

Ingredients for the sauce: 

1/2 cup of cream 
1 tablespoon of grated horseradish 
1 teaspoon of 3% vinegar 
1 teaspoon of mustard 
chopped parsley tops 

Method: 

  1. Cook separately potatoes, beetroots and eggs. 
  2. Cut into cubes peeled potatoes and eggs, grate the beetroots. 
  3. Cut all the remaining ingredients of the salad. 
  4. Lay them down in layers in a bowl. 
  5. Mix all the ingredients of the sauce and decorate the salad.

22 komentarze:

  1. Ta sałatka jest przepyszna! Dawno jej nie robiłam. W mojej wersji nie ma tylko jabłka i chrzanu.

    OdpowiedzUsuń
  2. też ją bardzo lubię:)
    w naszej wersji domowej nie ma z reguły ziemniaków, za to jest zielony groszek

    OdpowiedzUsuń
  3. new for me; love the look of layered colours!

    OdpowiedzUsuń
  4. New for me; love the look of beautifully layered colours.

    OdpowiedzUsuń
  5. Smakowita kombinacja składników. Kuchni białoruskiej nie znam dobrze, ale jeśli bazuje na ziemniakach. Na pewno byśmy sie polubiły :)

    OdpowiedzUsuń
  6. piękne kolory, ładne warstwy,oczy same jedzą

    OdpowiedzUsuń
  7. Wcale mnie nie dziwi że pominęłaś mięso:)jakoś mi tu nie pasuje:)Zapisuje przepis w końcu święta tuż tuż

    OdpowiedzUsuń
  8. This is my favorite salad! Honestly :) Thanks for reminding me :)

    OdpowiedzUsuń
  9. O, nie znałam takiej wersji sałatki, ale na pewno przekonałaby mnie swoim smakiem:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawa ta sałatka - wszystkie składniki bardzo mi tutaj do siebie pasują:)

    OdpowiedzUsuń
  11. To takie śledzie pod pierzynką, tylko sos bardziej 'skomplikowany'.
    Musi być pyszna, ale ten dodatek mięsa w oryginalnym przepisie jakoś nie bardzo mi pasuje do śledzi;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny pomysł z tą szklaneczką. Wygląda oryginalnie, no i widać warstwy;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oh yeah , but mostly Asian dishes for me since the ingredients are easier to find here :D Very interesting salad esp the use of herrings but then in some European countries they love to eat fresh herring . Love the presentation !

    OdpowiedzUsuń
  14. I haven't heard about this kitchen either but this salad looks delicious!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jadłam u koleżanki Ukrainki - bardzo mi smakowało to danie - świetnie się nadaje jako zagrycha pod mocniejsze trunki ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jadłam u koleżanki Ukrainki - bardzo mi smakowało to danie - świetnie się nadaje jako zagrycha pod mocniejsze trunki ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. świetna forma podania, uwielbiam takie przekąski-zakąski:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Thanks for introducing me to Byelorussia's cuisine...this salad looks relish...and I love anything served like this, makes me feel as if I am sitting in a posh restaurant! Bookmarking this recipe :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. To co pokazałaś na zdjęciach jest tak przekonywujące, że chętnie zrobię, żeby poznać jej smak :)

    OdpowiedzUsuń
  20. to moja ulubiona śledziowa sałatka :)

    OdpowiedzUsuń